Wielu osobom mylą się pojęcia grafiki rastrowej i wektorowej, a czasem zdefiniowanie tych określeń sprawia trudności również początkującym artystom. Poniżej znajdują się łatwe do zapamiętania i zrozumienia opisy obu rodzajów grafiki.
Grafika rastrowa
Przedstawiona jest jako prostokątna siatka pikseli, a jej zmniejszenie jest bardzo proste. Trudności sprawia jej zwiększenie, zmniejszenie, a także zmiana rozdzielczości. Grafika rastrowa nazywana jest również:
– obrazem rastrowym
– obrazem bitmapowym (grafikę można oglądać za pomocą wyświetlacza bitmapowego)
Grafikę rastrową dość łatwo jest rozpoznać po rozszerzeniu pliku, ponieważ używa popularnych formatów:
- .jpg
- .tiff
- .gif
- .psd
- .png
- .bmp
- .pdf (jako jedyny używany również w przypadku grafiki wektorowej)
Obrazy rastrowe zazwyczaj używane są w aparatach cyfrowych, a większość obrazów i fotografii to właśnie obrazy rastrowe. Są one przeznaczone do renderowania bardziej złożonych, żywych i wielokolorowych wizualizacji. Cechą charakterystyczną dla grafiki rastrowej jest kwestia bitmapy używanej do przechowywania danych. Większe pliki wymagają większych bitmap, a w związku z tym zajmują więcej miejsca na dysku.
Wśród popularniejszych edytorów obrazów przeznaczonych do grafiki rastrowej są:
- GIMP
- Adobe Photoshop
- Paint Shop Pro
- Pixel
Grafikę rastrową tworzą niewielkie kwadratowe piksele, co umożliwia wyświetlanie bardziej szczegółowych zdjęć. Takie rozwiązanie pozwala na wygodniejszą obserwację i kontrolę nad delikatnymi przejściami pomiędzy barwami.
Dużą zaletą grafiki rastrowej jest jej powszechność i łatwość obsługi. Zdjęcia udostępniane w mediach społecznościowych są przeważnie przykładem grafiki rastrowej. Warto zwrócić również uwagę na poważną wadę takiego rozwiązania. Obrazy rastrowe po powiększeniu stają się niewyraźne, a piksele zaczynają poważnie rzucać się w oczy.
Grafikę rastrową powinno wykorzystywać się do projektów wymagających płynnych przejść kolorystycznych i skupionych na żywych, złożonych barwach. Przykładem może być tutaj:
- fotografia
- sztuka cyfrowa
- game design
- projektowanie materiałów takich jak ulotki, wizytówki czy plakaty
Grafika wektorowa
Obrazy wektorowe są znacznie dokładniejsze z matematycznego punktu widzenia. Skupiają się na tworzeniu szczegółowego obrazu, a jego powiększenie nie skutkuje pojawieniem się pikseli, a wyraźnych punktów, krzywych i linii.
Formaty używane przy grafice wektorowej:
- .svg
- .ai
- .eps
- .pdf (ale tylko po zapisaniu projektu z programów wektorowych)
Wektor jest wzorem matematycznym, który umożliwia tworzenie ścieżek składających się na grafikę wektorową. Doskonale sprawdzi się przy projektach wymagających dokładności i w miarę jednolitych kolorów, chociaż również istnieje możliwość cieniowania.
Do grafiki wektorowej używane są takie edytory jak:
- Sketch
- Adobe Illustrator
- AutoCAD
- CorelDRAW
Dużą zaletą grafiki wektorowej jest fakt, że składające się na nią wektory mogą skalować się bez ograniczeń. Pliki z grafiką wektorową zajmują dużo mniej miejsca niż pliki z grafiką rastrową. Najważniejsze jest jednak, że grafika wektorowa nie traci na swojej jakości podczas przybliżenia lub powiększenia obrazu.
Ze względu na swoją wysoką jakość, proste kolory i możliwość skalowania, grafika wektorowa najlepiej sprawdzi się w takich projektach jak:
- tworzenie logo
- grafiki produktów (nie mylić z fotografią produktową)
- projekty oznakowań
- ilustracje
- wykresy z danymi