TONERLANDIA – świat drukowania Bez kategorii Czym się różni grafika rastrowa i wektorowa?

Czym się różni grafika rastrowa i wektorowa?

wektorowa

wektorowaWielu osobom mylą się pojęcia grafiki rastrowej i wektorowej, a czasem zdefiniowanie tych określeń sprawia trudności również początkującym artystom. Poniżej znajdują się łatwe do zapamiętania i zrozumienia opisy obu rodzajów grafiki.

Grafika rastrowa

Przedstawiona jest jako prostokątna siatka pikseli, a jej zmniejszenie jest bardzo proste. Trudności sprawia jej zwiększenie, zmniejszenie, a także zmiana rozdzielczości. Grafika rastrowa nazywana jest również:
– obrazem rastrowym
– obrazem bitmapowym (grafikę można oglądać za pomocą wyświetlacza bitmapowego)

Grafikę rastrową dość łatwo jest rozpoznać po rozszerzeniu pliku, ponieważ używa popularnych formatów:

  • .jpg
  • .tiff
  • .gif
  • .psd
  • .png
  • .bmp
  • .pdf (jako jedyny używany również w przypadku grafiki wektorowej)

Obrazy rastrowe zazwyczaj używane są w aparatach cyfrowych, a większość obrazów i fotografii to właśnie obrazy rastrowe. Są one przeznaczone do renderowania bardziej złożonych, żywych i wielokolorowych wizualizacji. Cechą charakterystyczną dla grafiki rastrowej jest kwestia bitmapy używanej do przechowywania danych. Większe pliki wymagają większych bitmap, a w związku z tym zajmują więcej miejsca na dysku.

Wśród popularniejszych edytorów obrazów przeznaczonych do grafiki rastrowej są:

  • GIMP
  • Adobe Photoshop
  • Paint Shop Pro
  • Pixel

Grafikę rastrową tworzą niewielkie kwadratowe piksele, co umożliwia wyświetlanie bardziej szczegółowych zdjęć. Takie rozwiązanie pozwala na wygodniejszą obserwację i kontrolę nad delikatnymi przejściami pomiędzy barwami.

Dużą zaletą grafiki rastrowej jest jej powszechność i łatwość obsługi. Zdjęcia udostępniane w mediach społecznościowych są przeważnie przykładem grafiki rastrowej. Warto zwrócić również uwagę na poważną wadę takiego rozwiązania. Obrazy rastrowe po powiększeniu stają się niewyraźne, a piksele zaczynają poważnie rzucać się w oczy.

Grafikę rastrową powinno wykorzystywać się do projektów wymagających płynnych przejść kolorystycznych i skupionych na żywych, złożonych barwach. Przykładem może być tutaj:

  • fotografia
  • sztuka cyfrowa
  • game design
  • projektowanie materiałów takich jak ulotki, wizytówki czy plakaty

Grafika wektorowa

Obrazy wektorowe są znacznie dokładniejsze z matematycznego punktu widzenia. Skupiają się na tworzeniu szczegółowego obrazu, a jego powiększenie nie skutkuje pojawieniem się pikseli, a wyraźnych punktów, krzywych i linii.

Formaty używane przy grafice wektorowej:

  • .svg
  • .ai
  • .eps
  • .pdf (ale tylko po zapisaniu projektu z programów wektorowych)

Wektor jest wzorem matematycznym, który umożliwia tworzenie ścieżek składających się na grafikę wektorową. Doskonale sprawdzi się przy projektach wymagających dokładności i w miarę jednolitych kolorów, chociaż również istnieje możliwość cieniowania.

Do grafiki wektorowej używane są takie edytory jak:

  • Sketch
  • Adobe Illustrator
  • AutoCAD
  • CorelDRAW

Dużą zaletą grafiki wektorowej jest fakt, że składające się na nią wektory mogą skalować się bez ograniczeń. Pliki z grafiką wektorową zajmują dużo mniej miejsca niż pliki z grafiką rastrową. Najważniejsze jest jednak, że grafika wektorowa nie traci na swojej jakości podczas przybliżenia lub powiększenia obrazu.

Ze względu na swoją wysoką jakość, proste kolory i możliwość skalowania, grafika wektorowa najlepiej sprawdzi się w takich projektach jak:

  • tworzenie logo
  • grafiki produktów (nie mylić z fotografią produktową)
  • projekty oznakowań
  • ilustracje
  • wykresy z danymi